Kevesebb, mint egy éven belül sínre tették Európa egyik legmodernebb közlekedési eszközét; az átadásáról szóló újságcikk azonban egy kicsit „félre siklott”. Míg Jókai a „költő fantazmagóriájának megtestesítését” látta benne, addig a sport szerelmesei a nehezen megelőzhető riválist. Megannyi történet fűződik az idén 150 éves fogaskerekűhöz, ami most a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjteményben hívja időutazásra az érdeklődőket.

A 19. században jelentős fejlődésnek indult a Hegyvidék, ami a színészek, írók és művészek, majd nem sokkal később a városiak kedvelt kirándulóhelyévé vált. A festői szépségű Svábhegyet és Zugligetet azonban csak saját kocsival, filákerekkel, konflisokkal, a hegyre árut szállító majorosok, vendéglősök szekereivel vagy gyalogszerrel lehetett megközelíteni. A megnövekedett közlekedési igények kielégítésére 1830-ban elindították a lóvasutat, ami a kiegyezést követően, 1868-ban a Svábhegyig közlekedett. A sík területeken gond nélkül „vágtázott”, ám a magasabb, hegyi részek megközelítése komoly fejtörést okozott. Ezért is volt fontos szerepe gróf Széchenyi Ödönnek – ő javasolta a Várhegy oldalán közlekedő sikló megépülését is – , aki felvetette a fogaskerekű ötletét.

„A véletlen oda hozott ekkor egy svájczi vállalkozót, aki megkísérté a lehetetlent, a költő fantazmagóriájának megtestesítését, egy fogaskerekű vasútnak az építését föl, a Svábhegy tetejéig” – írja Jókai Mór A Svábhegy és a Zugliget című művében, ami arra a szerződésre utal, amit 1873-ban Házmán Ferenc, Buda polgármestere a szabadalmat birtokló Niklaus Reggenbach svájci cégével kötött. „A kivitelezéssel a svájci születésű Cathry Szaléz Ferenc mérnököt bízták meg. Az ügymenet akkor gyorsabb volt, mint mostanság, mert gyakorlatilag az első kapavágások után kevesebb mint egy évvel a Városmajorból, avagy Európa első közparkjából elindulhatott a próbaüzem, és néhány hétre rá átadták az utasforgalomnak a harmadik európai fogaskerekűt” – idézte fel a fogas történetét Fonti Krisztina, aki a Fogaskerekű 150 kiállításmegnyitóján egy régi vízió megvalósítását is kilátásba helyezte. „A mai napig ez az egyik leghosszabb útvonalon közlekedő, a leghosszabb fogazott pályával rendelkező fogaskerekű Európában, ám mi még ennél is hosszabb pályát szeretnénk neki. Jelenleg azért küzdünk, hogy a Széll Kálmán tértől a Normafáig közlekedjen. Ez nemcsak a mi »»hóbortunk««, hiszen már egészen a kezdetektől, gyakorlatilag a fogaskerekű elindulásától arról cikkeztek a lapok, hogy az lenne az igazán jó, ha a Normafáig el tudna menni a jármű. 1918-ban az akkori svájci üzemeltető meg akarta valósítani, de a főváros vezetése megakadályozta. Ismerős történet, semmi sem új a nap alatt. Másfél évvel ezelőtt végleg le akarták állítani a Hegyvidék egyik legemblematikusabb közlekedési eszközét. A tizenkettedik kerületben élők összefogásának és a mi harcias kiállásunknak köszönhetően sikerült megmenteni a fogast. Fontos lenne, hogy a fogaskerekűnek olyan gondos gazdája legyen, aki elismeri annak múltját és hisz a jövőjében. Aki ismer, tudja, hogy szívügyem a fogaskerekű. Mi mindent megteszünk azért, hogy megmaradjon nekünk, hegyvidékieknek, illetve az országnak, valamint, hogy mielőbb megújulhasson a pálya, a szerelvények, és hogy a Széll Kálmán tértől a Normafáig közlekedhessen, hogy ezáltal az autós forgalomtól tehermentesíteni tudja a Normafát” – fűzte hozzá Fonti Krisztina, aki úgy véli, hogy a Fogaskerekű 150 kiállítás, mint fogalmazott, „ékes bizonyítéka annak, hogy milyen értékes a fogas”. „A fogas a hegyvidékiek kincse. A fogas az egész ország kincse! Nem szabad hagynunk, hogy azt állítsák róla, hogy ez egy teljesen felesleges közlekedési eszköz!” – húzta alá az alpolgármester.

„Friss, fiatalos és modern attrakciók láthatók a kiállításon, miközben a régmúlt történetei is fontos szerepet kapnak. Nekem az egyik személyes kedvencem a terem közepén található installáció, ami 3,7 méter hosszan, a szintemelkedés szemléltetésével jeleníti meg a fogas állomásait” – magyarázta Földváry Gergely, a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény vezetője, aki egy, a gyűjteményben olvasható cikkre is felhívta a figyelmet. „Eredetileg 1874. június 14.-ére tervezték a fogaskerekű átadását, azonban a három rendelt svájci gőzmozdonyból csak egy érkezett meg időben, ezért úgy döntöttek, hogy tíz nappal későbbre, június 24-ére átnapolják a megnyitóünnepséget. A Vasárnapi Újság munkatársai azonban előre dolgoztak, így egy héttel a fogaskerekű megnyitása előtt örömmel számoltak be arról, hogy átadták a fogaskerekűt. Illusztrációként ráadásul a cikk mellé egy képet is rajzoltak, amin fordítva látható a fogas. A rajzoló nem tudta, hogy a gőzmozdony mindig a völgynek lefelé ment, hogy véletlenül se szabaduljanak el a szerelvények” – mesélte Földváry Gergely, aki köszönetet mondott a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak, amiért hozzájárult a kiállítás megvalósulásához.

„Hol máshol is lehetne jobb helye, még ha csak egy időszaki kiállítás keretén belül is, azoknak a fakszimile iratoknak és tárgyi emlékeknek, amelyek a fogaskerekűhöz kapcsolódnak, mint itt, a Hegyvidéken. A fogas a tizenkettedik kerület számára egy nagyon meghatározó identitásképző elem” – fogalmazott dr. Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, aki azt is elárulta, hogy ő maga is ezer szállal kötődik a fogashoz. „Nem csak múzeumigazgatóként, hanem hegyvidéki lakosként is fontos számomra. Gyerekkoromban fogassal jártunk fel szánkózni a Normafára, felnőttként a saját gyerekeimmel utaztam ugyanezekkel a szerelvényekkel, kerékpárosként pedig én is részt vettem az Előzd meg a fogaskerekűt! versenyen” – árulta el dr. Schneller Domonkos, aki kitért arra is, hogy a fogas megépítésekor Buda sokkal szegényebb volt Pestnél. „Ennek ellenére Európa élvonalába tartozó közlekedési eszközt honosítottak meg Budán. Azt gondolom, hogy ez az a szemlélet, amelyet meg kellene próbálnunk most is követni, és nem azzal foglalkozni, hogy 10-20 évvel ezelőtt, milyen fejlesztéseket hajtottak végre Berlinben vagy Londonban. Azt kellene megnézni, hogy mik azok a legkorszerűbb fejlesztések, amikkel Budapestet, és azon belül ezt a szűkebb városrészt, a Hegyvidéket még közelebb tudnánk hozni ahhoz az életnívóhoz és műszaki újításhoz, amik ma a világ legfejlettebb részeit jellemzik”.

· A Fogaskerekű 150 című kiállítás a Hegyvidék Helytörténeti Gyűjteményben (Zugligeti út 64.) szerdától vasárnapig, 10-18 óra között látogatható.

hirdetés

Kormányablak hírek

A hírcsatorna nem található.

Még több hír Budáról

Az árvíz sajnos a fákat sem kímélte, a hatalmas vízáradat egyik mellékhatása, hogy az átnedvesedett talajban instabillá, balesetveszélyessé válhatnak az egyébként is ferde törzsű fák. A Főkert...
Szeptember elején elkezdődött az új évad az Átriumban. A nyitó hétvégén Pintér Béla és Társulatának két előadása, valamint Bödőcs Tibor önálló estje volt műsoron a Margit körúton.
A híres spanyol El Camino mintájára 2010-ben jött létre a 420 kilométeres Magyar Zarándokút, amely az Esztergomi Bazilikától indulva, szent helyeket érintve, csodálatos tájakon át vezet egészen a...
Melanomaszűréssel, légzésfunkció- és EKG-vizsgálattal várta a regisztrált érdeklődőket az újbudai szűrőbusz első állomásán, a Gazdagréti téren. A mozgó rendelő újabb és újabb városrészeket látogat...
Rolla János több mint ötven évig a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertmestere, 1979-től visszavonulásáig művészeti vezetője volt. Kamarazenészként is nemzetközi hírnevet szerzett, olyan muzsikusokkal...
Kérjük, hogy holnapi utazásaikat előre tervezzék meg, mivel szeptember 18-tól, azaz holnaptól a H5-ös HÉV átmenetileg csak a Margit híd, budai hídfőig jár, a Batthyány teret és a Margit híd, budai...
Idén először rendezzük meg minifesztiválunkat SZEPTEMBER 21-én, szombaton a magyar dráma napja kapcsán.
Kulturális intézményeink ősszel is izgalmas kulturális programokkal készülnek a harmadik kerületi lakosok számára. Többek között kabaréval, irodalmi kávéházzal és színelőadásokkal is várják Önöket.
A 26. Zsidó Kulturális Fesztivál egyik helyszíne a Frankel Leó úti zsinagóga (1023 Frankel Leó út 49.) lesz.
Bár az idei lakossági lomtalanításon – melyre szeptember 17. és szeptember 30. között kerül sor – fahulladék is kihelyezhető, fontos tudni, mi az, amit ezek közül tilos kitenni, mert az FKF Zrt. nem...
A 2024-es önkormányzati választás során keletkezett iratokat a választási eljárásról szóló törvény értelmében a mai napon, szeptember 9-én kell megsemmisíteni.
Szeptember 28-án a Csobánka téren az egészségé lesz a főszerep, ugyanis a kerületbe érkezik a Richter Egészségváros.
A kis facsemete, amit a dobogó legfelső fokán állva tartott egykor a kezében, mára hatalmas fává terebélyesedett. Ezért is különleges ez a fa, hiszen egyetlen budapesti nevezetes fáról sincs ilyen...
Jótékonyság az, amikor ellenszolgáltatás nélkül teszünk egymásért. Valójában azonban nemcsak a megsegített társunk részesül támogatásban ilyenkor, mi magunk is nyerünk, hiszen az egymáshoz...
Az ősz egy remek lehetőség arra, hogy az ember megtervezze az év további szakaszát, kitűzze újra céljait és a nyári pihenés után belevesse magát a munkába. A rövidülő nappalok és mindennapi...
Kerületünkben idén SZEPTEMBER 8. és 15. KÖZÖTT lesz lomtalanítás. A budapesti lakosság minden évben igénybe veheti az FKF éves, külön díjazás nélküli lomtalanítási szolgáltatását, amelynek keretében...
Pódiumbeszélgetésekkel, az ország tortáival és az új kenyérrel ünnepelte augusztus 20-át Újbuda. Az eseménysort a bizonytalan időjárás miatt idén is a B32 Kultúrtérben rendezték meg, ahol először a...
Az Óbudai Egészségfejlesztési Iroda (EFI) több ingyenesen elérhető, egészségügyi programmal is készül szeptemberben a harmadik kerületi lakosok számára. A megvalósításban többek között dietetikus,...

A címlapról

A szükséges takarítási munkákat követően csütörtökön megnyitják a...
Bár az árhullám csúcsa kedd éjjel elhagyta az országot, és két hét...
Az árvíz utáni fertőtlenítés fontosságára hívta fel a figyelmet az...
Megkezdte az árvíz miatt kikapcsolt ügyfeleknél az áramszolgáltatás...
A Duna magas vízállása miatt az M2-es metró nem áll meg a Batthyány...
Megkezdődött a Duna tetőzése a Szigetköznél, Nagybajcsnál pedig...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A gyorsabb áthaladás ILLÚZIÓJÁNAK érdekében, kérjük fáradjanak az önkiszolgáló kasszákhoz!
Csütörtök este 6 óra, munka utáni bevásárlás, hatalmas sorok a kőbányai Sibrik Lidlben.
Átfógó, a teljes lakosságot célzó pénztárosképzést indítottak a kiskereskedelmi láncok Magyarországon.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.